Wat ik had gedaan als ik mijn eerste jaar opnieuw zou mogen doen

  • In het eerste jaar van de bachelor komen er heel veel nieuwe dingen op je af. Zonder enige ervaring en kennis wordt er van je verwacht dat je patiëntpresentaties houdt, practica voorbereidt, studeert voor tentamens en je collegeaantekeningen netjes bijhoudt. Als ik terugkijk op mijn eerste jaar had ik veel dingen anders kunnen aanpakken om met minder zorgen de dagen door te komen. In deze blogpost deel ik graag drie dingen met jullie die ik graag beter had gedaan in mijn eerste jaar van de geneeskunde bachelor.

  • De studie geneeskunde is niet moeilijk; het is veel. Er wordt veel van je verwacht en er is een grote hoeveelheid studiestof. Het is verleidelijk om alle stof in één week voor het tentamen te stampen en dan gelijk weer te vergeten zodra het tentamen is afgelopen (geloof me, ik heb dit zelf vaak genoeg gedaan). Het probleem hiervan is het vergeten. Bijna alles wat je nu leert, zal je nodig hebben tijdens de coschappen. Het is dus zoveel efficiënter als je leert voor de lange termijn in plaats van alleen maar voor dat ene tentamen. Het belangrijkste hiervoor is om alles goed bij te houden: bereid je practica voor, lees de opgegeven literatuur voor een studiegroep of practicum, houd je collegeaantekeningen bij, test jezelf zo nu en dan en blijf praten over de stof met andere studenten. Dit betekent dus ook dat we allemaal iets eerder onze boeken moeten openslaan en onze college aantekeningen moeten printen, zodat we afkomen van dat hardnekkige stampgedrag.

  • Voor het grootste gedeelte van de bachelor studeerde ik alleen maar met gekochte samenvattingen. Dit was makkelijk, omdat ik er zelf weinig werk voor hoefde te doen. Ik hoefde alleen maar mijn highlighter te pakken en de boel te markeren. Ik merkte echter vaak tijdens contact- en stagemomenten dat ik veel essentiële stof niet kende of was vergeten. Deze samenvattingen zijn namelijk te beknopt om de stof echt goed onder de knie te krijgen. Dit besef kwam pas in het laatste jaar van mijn bachelor, waardoor ik mijn studietechniek drastisch heb omgegooid. Normaliter wachtte ik altijd met het maken van oude tentamens of oefenvragen totdat ik al mijn collegeaantekeningen en de samenvatting helemaal had doorgenomen. Ik gebruikte het als een soort last-minute check of ik alle stof beheerste. Als ik dan zo’n oud tentamen had gemaakt, keek ik alleen de vragen na die ik verkeerd had beantwoord. Hierdoor had het maken van deze tentamens helemaal geen toegevoegde waarde aan de kennis die ik al in mijn hoofd had gestampt. In jaar drie deed ik het helemaal anders. Ik begon veel eerder met het maken van oude tentamens en oefenvragen en gebruikte ze als studiemateriaal in plaats van oefenmateriaal. Ik maakte zoveel mogelijk vragen en probeerde de vragen helemaal te begrijpen. Ik vroeg mezelf niet alleen af waarom A het goede antwoord was, maar bedacht me ook: “Waarom is het antwoord dan niet D? Wat moet er anders zijn in de casus als D het goede antwoord was?”

    Ik leerde ook pas in het derde jaar hoe behulpzaam (YouTube) filmpjes zijn, althans voor mij. Als ik een thema uit het college of uit de literatuur niet helemaal begreep, zocht ik het gewoon op YouTube op. Een hele wereld ging voor me open. De geanimeerde of getekende filmpjes die je op YouTube vindt zijn zóveel beter dan al die saaie teksten. Ik denk daarom ook dat deze beginnende website van Geneeskundehub jullie heel veel kan bieden, aangezien het ook nog eens in het Nederlands is.

  • Als laatste wil ik jullie meegeven om gebruik te maken van de faciliteiten waar je elk jaar collegegeld voor betaalt. Ik heb (mede wegens de pandemie) heel weinig gebruik gemaakt van de studiezalen en bibliotheek. Ik vind dit jammer. De faciliteiten van de universiteit kunnen je namelijk heel goed ondersteunen in het studeerproces. Als ik eerder door had gehad hoeveel literatuur er in de (online) bibliotheek beschikbaar is, zou ik nooit zoveel boeken hebben aangeschaft. Ten eerste kost het veel geld en ten tweede kun je makkelijker samen met een studiegenootje studeren als je de literatuur in de bibliotheek oppakt. Ik vond samen studeren eerst altijd afleidend, maar besefte me pas later hoeveel dit kan bijdragen aan jouw eigen kennis. Vaak is het zo dat jouw studiegenootje een bepaald thema net iets anders heeft genoteerd of net iets anders heeft geïnterpreteerd. Middels discussie en raadplegen van meerdere bronnen kom je dan meestal uit op een veel betere uitleg dan dat jullie beide in eerste instantie hadden genoteerd. Tijdens de meerdere lockdowns gebruikte ik deze techniek digitaal. Ik (video)belde met vriendinnen en samen oefenden we casuïstiek voor klinisch redeneren, farmacotherapie en bespraken we onduidelijkheden van de tentamenstof. Nu dat alles weer open is, zou ik dat veel liever fysiek hebben gedaan. Dan kan je ook nog eens samen een lekkere cappucino erbij drinken.

    Ondanks dat veel onduidelijk en nieuw is als je begint aan deze prachtige studie, vind je altijd een weg om je studiepunten te halen en plezier te behouden in het studeren. Het belangrijkste is dat alleen jij weet hoe jij het beste kan studeren en hoe jij het beste alle studiestof eigen maakt. Hopelijk hebben jullie wat gehad aan mijn reflectiepunten.

Wie ik ben

Ik ben Dachel en ik zit op dit moment in mijn master (1e jaar) van geneeskunde aan de VU. Verder post ik regelmatig vlogs op Youtube over geneeskunde en ben ik actief op instagram. Geïnteresseerd? Klik hier om me te volgen!

Dachel Seeratan

Hey! Ik ben Dachel en ik zit op dit moment in mijn eerste jaar van de master geneeskunde op de VU. (meer informatie)

https://www.instagram.com/medicaldachel/
Vorige
Vorige

Hoe is het om geneeskunde op de VU te studeren?